maanantai 25. maaliskuuta 2013

Mainos (tekstilajina)

Mainoksen arvioinnin ohjeet

Aloitus

  • Numeroi ja otsikoi tehtävä.
  • Viittaa täsmällisesti pohjatekstiin.
  • Mene suoraan asiaan ilman johdantoa.
  • Palauta mieleesi kursseilla opeteltuja käsitteitä ja käytä niitä.

Jäsentely

  • Noudata tiukasti tehtävänantoa.
  • Käytä kappalejakoa, n. 4–6 jaksoa.
  • Argumentoi tarkoituksenmukaisesti.
  • Käy dialogia pohjatekstin kanssa.
  • Viittaa aineistoon jokaisessa jaksossa.
  • Laadi ehyt kokonaisuus ja etene loogisesti.
  • Jos pohjatekstejä on useita, käsittele niitä rinnakkain.

Viimeistely

  • Tarkista pituus: n. 1–2 sivua (n. 200–300 sanaa).
  • Tiivistä sanottavasi ja karsi epäolennainen aines.
  • Lopeta täsmällisesti (ei välttämättä ollenkaan)
  • Tarkista kieliasu ja sananvalinnat.
  • Tarkista vielä otsikointi.

Mainoksen arviointi

4. Nälkähän tässä tulee

Atrian tekstikokonaisuus edustaa mainosta. Atria mainostaa tekstissään Perhetila-kanaloidensa hyviä puolia, myymään siis tuotteitaan.

Atrian mainoksessa kerrotaan, että nyt broileri voidaan jäljittää takaisin perhetilalleen ja esitellään, mitä hyötyä siitä on. Mainoksessa on käytetty paljon värikkäitä kuvia, jotka saavat kuluttajan ajatuksetkin värikkäiksi. Kuvina on käytetty maukkaan näköistä broilerinleikettä, Perhetilojen logoa, suurennuslasin läpi kuvattua broilerinleikepakkausta ja suurin sekä vaikuttavin kuva, jossa etsivä on kanan läheisyydessä vakoilemassa. Etenkin etsiväkuvalla on suuri vaikutus kuluttajaan, sillä se kuvastaa, että broilereita valvotaan jatkuvasti. Tämä saa aikaan tunteen, että syömäämme ruokaa valvotaan tarkasti. Pieni kuva broilerista on tehty maukkaan näköiseksi lisäämällä päälle hieman yrttejä, joka saa aikaan, ainakin minulla, nälän. On selvää, että broilerin kuva herättää halua syödä sitä ja saa kuluttajan ostamaan broileria. Itse Perhetila -pakkaustakin esitellään, suurennuslasin läpi katsottuna. Nyt kuluttaja tietää myös, miltä pakkaus näyttää.

Mainoksen ensimmäisessä kappaleessa puhutellaan selvästi lukijaa eli kuluttajaa sekä koitetaan vaikuttaa sen kautta ostopäätöksiin. Atria tuo esille myös hyvin selvästi esiin samat huolet kuin mistä kuluttajat huolehtivat, jonka jälkeen huolen aiheet kumotaan. Aloituskappaleessa on selvästi yritetty vaikuttamaan kuluttajaan puhuttelemalla suoraan kuulijaa.

Seuraavissa kappaleissa pyritään vaikuttamaan kuluttajaan vakuuttamalla tuotteidensa laatua: "Oikeasti kyse on yhdestä asiasta: onnistuuko ruokahetki, tuleekohan tästä hyvää?" Kysymykseen vastataan ikään kuin kuluttajan kannalla olevalla lauseella "Se ei valitettavasti ole pelkästään sinusta kiinni". Mainoksen tapaan, vaikutetaan siirtämällä kuluttajan vastuu tuottajalle, Atrialle. Atria luo itsestään luotettavan kuvan ruoan tuottajana.


5 kommenttia:

  1. Kokonaisrakenne:
    Teksti etenee sujuvasti

    Tyyli:
    Tyyli on tekstitaidon vastaukselle ominainen.

    Oikeinkirjoitus:
    Hyvä

    Ajattelu:
    Hyvähyvä. Alkoholi ei ole vielä tuhonnut aivoloujasi liikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Aivoloujasi"... En ymmärrä käsitettä, mutta todennäiköisesti olet nauttinut liikaa alkoholia...

      Poista
  2. Hyvää ja virheetöntä tekstiä. Hyviä huomioita mainostuksesta. Varsinkin kuvien tulkinta oli tosi hyvä. Kokonaisrakenne on hyvä ja teksti on helppo lukea.

    VastaaPoista
  3. Oikeinkirjoituksessa en huomaa virheitä. Tekstissä tuodaan esille hyvin niitä keinoja, jolla Atria yrittää saada kuluttajaa ostamaan tuotteitaan. Kolmas on loistava ja kappale sisältää paljon tietoa. Kokonaisrakenteeltaan teksti sisältää hyvin paljon perusteluita havannoille.

    VastaaPoista
  4. - Mieti vielä otsikkoasi.
    - Lue kysymys huolellisesti. Vastaa selkeämmin kysymykseen.
    - Erittele aineistoa täsmällisemmin.
    - Jokaisessa kappaleessa täytyy olla täsmällisiä havaintoja. Perustele päätelmäsi.
    - Katso jäsentelyä.

    VastaaPoista